Op naar Quebec

4 september 2017 - Ottawa, Canada

Ondanks dat het op de fiets 'slow traveling' is gaat voor mijn gevoel alles razend snel. Een heel aparte ervaring, waarover ik me nog steeds verbaas. Ik probeer het in een dagboek bij te houden, omdat ik het wil vasthouden voor later, maar dat lukt me bijna niet, omdat ik zoveel meemaak op een dag en de dagen te kort om het te 'verwerken'.
Vandaag, maandag 4 september (Labour Day) vertrek ik alweer uit Ottawa, waar ik 2 nachten heb gelogeerd vijn mijn geweldige 'warmshowers hosts' Alex & Anouk.
De afgelopen week ben ik in 6 dagen van Saul Ste Marie naar Ottawa gefietst; 845km, voornamelijk over hwy17 (drukke, vaak slechte weg), dus heel veel fietsuren en vaak opperste concentratie.
Mijn laatste verslag was van dinsdag 29 augustus, toen ik kampeerde bij het wegrestaurant in Nairn Centre. De dag erma ben ik naar Sturgeon Falls gereden. Onderweg kwam ik Chase weer tegen, die ik in the Sault had ontmoet; hij wilde nog door naar North Bay, waar hij bij vrienden zou overnachten. Ik heb mijn tentje opgezet bij het Visitors Centre van Sturgeon Falls (alhoewel ze al gesloten waren) en net toen ik mijn tent had staan barste de bui los, die al was voorspeld (waarschuwing voorceen 'thunderstorm'). Het bleef echter bij regen en veel wind en ik kon nog net op een enigszins droog moment een 'potje' koken.
Donderdag naar Deux Rivières, waar ik weer eens om een 'echte' camping heb overnacht. Het wer was weer prima en na North Bay werden de heuvels weer hoger, dus nog even flink aan de bak. Aan het eind van de middag sak ineens een zwarte beer vlak voor me (hooguit 20m) de weg over; gelukkig in een klim, dus ik kon gemakkelijk stoppen, maar mogelijk heeft hij mij niet eens gezien. De camping bleek weer 'oude meuk voor veelcte veel geld', maar wel weer even lekker gedoucht.
Vrijdag richting Pembroke, maar ik wilde eigenlijk iets verder om zaterdag naar Ottawa te kunnen rijden. Onderweg nog geprobeerd warmshowers te regelen, want er was weinig kampeergelegenheid, maar de enige host incde buurt was niet thuis. Hij had echter wel een geweldige tip: kamperen bij de Whitewater bierbrouwerij. Een kolfje naar mijn hand en ik heb daar een heerlijke avond gehad in de pub met verschillende lekkere biertjes, heerlijke nacho's en live muziek.
Zaterdag naar Ottawa, maar het was me nog niet gelukt om een overnachtingsplek in de stad te vinden. Gelukkig onderweg een positieve reactie van Alex, die ook nog goede tips had tav de fietsroute. Op datzelfde moment fietste Chase weer voorbij, die bezig was een overnachting bij een vriend in Ottawa te regelen. Het was nog flink trappen naar Ottawa, want ik was laat en had weer eens tegenwind. Om een uur of half 7 was ik bij Alex & Anouk, waar ik warm werd ontvangen met een (heerlijk koud) biertje, een (lekker warme) douche en een heerlijke maaltijd in de tuin; en ook de was werd nog voor me gedaan. Een hotel is er niets bij. Wat zijn er toch een geweldige mensen op de wereld!
Gisteren ben ik downtown Ottawa in geweest. Het heeft echter de hele dag onophoudelijk geregend, dus wat rondgewandeld onder de paraplu en het historisch museum (indrukwekkend!) en het parlementsgebouw bekeken.
Vandaag weer inpakken, opzadelen en richting Quebec, waar ik over een dag of 4 hoop aan te komen. Ik heb daar al een warmshowers-host kunnen vinden, die voorstelde zaterdag naar een etappe van de Protour te gaan kijken; altijd goed!

1. Rinus hielkema:
    4 september 2017
    Ik wens je een goede reis verder .maar je beleefd wel veelwaar heerlijl van kan genieten suc6 verder.
    Gr. Ri us
  2. Oom Piet en tante Henny:
    4 september 2017
    Geweldig wat je allemaal meemaakt. Oei ,die beer!!!!
    Nu op naar Québec in Franse sfeer, waar het om deze tijd flink fris kan zijn. Mooie muurschilderingen.
    Zo te horen ben je nog goed gezond en doe je hier en daar een lekker maaltje op. Vee succes, we genieten van je verhalen
  3. Rian:
    4 september 2017
    O, toch nog een beer! Ik zei toch 'afkloppen'! Maar gelukkig weinig aan de hand. En geen foto's. Het zal dan toch wel een saai traject geweest zijn. Gelukkig wel weer veel gezelligheid en fijne mensen. En bier. Ik begrijp dat dat een broodnodige aanvulling is op je dieet ;-) Goeie reis naar Québec!
  4. Hilbert:
    4 september 2017
    Leuk om al je belevenissen zo mee te krijgen Gerrit.! Succes met de tocht!
  5. Gerrit Abma:
    5 september 2017
    Genoeg beleefd hoor Rian. Alsnog een paar foto's gepost. Telkens weer lastig om een selectie te maken.
  6. Rian:
    12 september 2017
    Ah, het praat terug! Benieuwd naar misschien weer een nieuw verhaal, net als hoe we vroeger voor de brievenbus op de Donald Duck zaten te wachten, zag ik je reactie Gerrit. Ik wilde je echt niet opzadelen met lastige, tijdrovende en inspannende extra karweitjes! Maar toch leuk, die plaatjes, dank je wel. Lijkt me wel lekker fietsen, die lege, mooi geasfalteerde wegen. Zeker naar beneden!