Eindpunt Toronto bereikt

25 september 2017 - Toronto, Canada

De afgelopen week heeft het mooie weer aangehouden en werd het zelfs nog warmer, met mijn laatste fietsdag tegen de 30° en zeer hoge luchtvochtigheid, dus 'gezweet als een otter' en 'gedronken als een tempelier'.
Ik ben in 6 dagen van Montreal naar Toronto gereden, bijna 700km (incl. enkele omwegen), hoofdzakelijk langs het water, met vaak schitterend uitzicht en af en toe een heus fietspad (die zijn er in Canada buiten de steden nauwelijks).
Ik heb onderweg nog 2x een warmshowers adres kunnen vinden: nabij Brockville bij Andrew (zijn vrouw en kinderen waren in oma's huis) in landelijk gebied en in Kingston bij een gezin met 3 kleine kinderen; beide keren weer zeer goed verzorgd en erg gezellig. Het kamperen werd er ondanks het mooie weer niet beter op, want 's ochtends is alles zeiknat en mijn tent kreeg ik niet meer droog in de zak; zelfs mijn kleren en slaapzak bleven wat vochtig aanvoelen. Bovendien worden de nachten nu wel erg lang in een tentje: om half 8 's avonds is het donker en tegen 7 uur 's ochtends pas weer licht. Eind september gaan trouwens de meeste campings hier ook dicht, dus dit was een prima timing.
Bijzonder deze week was onder andere de pas gerestaureerde treintunnel (de oudste van Canada) onder het stadhuis van Brockville met een prachtige licht- en geluidshow. Borden zijn er nog niet, dus als mijn host Andrew me deze tip niet had gegeven, had ik het niet gezien.
De laatste etappe naar Toronto was een relatief korte en redelijk vlakke rit, dus die dacht ik 'op mijn gemakkie' te doen. Dat pakte door werkzaamheden aan de trail langs het water iets anders uit: om weer terug te komen op de trail ben ik een paar keer op een doodlopend pad beland, waarvan eenmaal na een steile afaling van een klif naar het water over een gravel pad, waarna het pad bleek te eindigen tegen een loodrechte rotswand; er zat dus niets anders op dan de zwaarbeladen fiets over het gravelpad bij het klif omhoog te duwen; dat kostte wel een uurtje (en heel veel vocht). Uiteindelijk na een rit door de drukke stad goed aangekomen bij Emieke & Michael; erg fijn om hen weer te zien en nu eens in hun eigen prachtige huis, midden in Toronto bij High Park.
Donderdag komt Annemiek ook hier en daar kijk ik erg naar uit, want ik mis mijn naasten wel. Dan gaan we samen 2 weken op pad in Toronto en omgeving. Daarna sluit ik het Canada hoofdstuk af (incl. een laatste verslagje op mijn blog) en vervolg ik mijn rit in Nieuw Zeeland.
Terugblikkend op mijn reis door Canada kan ik alleen maar concluderen dat het op alle fronten geweldig was: heel veel gezien, zeer diverse landschappen, vrijwel altijd goed weer (slechts een paar echte regendagen en enkele dagen met buien), veel mooie ontmoetingen met interessante en lieve mensen, bijna 6000km en meer dan 30.000 hoogtemeters met 30kg bagage op de fiets afgelegd, slechts 1 keer een lekke band en helemaal geen pech, blessures of andere mankementen. Boven verwachting!

1. Antje Attema:
    25 september 2017
    Heel veel plezier de komende weken met Annemiek en je familie daar.
  2. Renny:
    25 september 2017
    Prachtig Gerrit, wij vonden het ook geweldig om je verhalen te lezen. Mooie aantallen kilometers en hoogte meters, die pakken ze je niet meer af, haha. Veel plezier met Annemiek met de groeten van Piet en Renny.
  3. Ron Durge:
    25 september 2017
    Mooie verhalen Gerrit, leuk om te lezen. Geniet nu van je 'rust' vakantie!
  4. Petra:
    25 september 2017
    Wat fijn om te lezen dat het je zo goed af gaat Gerrit! Blij dat het is wat je er van verwacht hebt, zelfs meer ;-) ontzettend veel plezier de komende tijd en ik blijf je verhalen lezen en mooie foto's bekijken natuurlijk.
  5. Rinus:
    25 september 2017
    Weer een hele onderneming. wens jou en je dochter veel plezier en doe ze de groetjes
  6. Jelle.:
    Mooi dien jonge!
  7. Coby visser:
    26 september 2017
    Fijn om elke keer te lezen dat het je goed gaat. Ik geniet van je mooie verhalen en foto's. Petje af, hoe je het allemaal doet. Veel plezier verder en geniet van je vakantie met Annemieke.
  8. Ome Cor en Joke:
    28 september 2017
    Wij wensen jullie allen in en om Toronto nog veel plezier en een veilige toekomst .Goeie reis naar en in NZ
  9. Hanna Oostmeijer:
    29 september 2017
    Proficiat met het behalen van deze mijlpaal! Hartstikke fijn dat het zo goed verlopen is. Heeft vast ook te maken met een goede voorbereiding.......! Veel plezier de komende 2 weken. Ik reageer niet altijd, maar ik volg je verhalen wel en zie uit naar je verslaglegging vanuit Nieuw Zeeland!
  10. Cor Top:
    6 oktober 2017