In en rondom Toronto

13 oktober 2017 - Toronto, Canada

Ik ben alweer bijna 3 weken in Toronto en vlieg over een week naar Auckland, Nieuw Zeeland. Die 3 weken zijn omgevlogen en ik heb samen met Annemiek veel gezien en gedaan. Geweldig om samen met haar hier een paar weken door te brengen. En we hebben het enorm naar onze zin gehad bij Emieke, Michael en Kima thuis; erg gezellig en leuk om dingen samen met hen te doen.
Voordat Annemiek hier aankwam op 28 september had ik een paar dagen de tijd om mijn spullen schoon te maken, op te ruimen en te wassen en om bij te komen van ruim 2 maanden fietsen. Het was deze dagen nog steeds erg warm (rond de 30°). Ook nog even bij de wielerwedstrijd van de Invictus Games gekeken, waar we prins Harry ontmoetten.
De ketting en tandwielen van mijn fiets waren behoorlijk versleten, dus die heb ik laten vervangen. De banden bleken nog behoorlijk goed; die kunnen waarschijnlijk de rit door NZ nog wel aan als ik de voor- en achterband verwissel (de achterband is behoorlijk gesleten, de voorband nauwelijks).
Het was nog even de vraag of Annemiek wel kon komen, omdat ze de voorgaande 2 weken ziek was (haar 'oude' kwaal) en veel pijn en moeite had met lopen. Ze besloot toch af te reizen en gelukkig ging het elke dag een beetje beter en was het wandelen een goede oefening, mits gedoseerd.
Eerst hebben we een paar dagen in de stad doorgebracht en veel gezien: oude en nieuwe City Hall, Trinity Church, Chinatown, Kensington (leuke hippy-wijk), Little Italy, Casa Loma, CN Tower (schitterend uitzicht op 443m hoogte), Harbourfront, Toronto Island (prachtige zonsondergang). Slechts 1 dag met wat regen; verder prima weer (vaak zon en rond de 20°)
Vanaf maandag 2 oktober zijn we 4 dagen op pad geweest met een huurauto. Het weer was nog steeds goed. Eerst zijn we naar Niagara Falls geweest: schitterend op zo'n dag met zon (regenboog in het opstuivende water) en strak blauwe lucht. De volgende dag zijn we naar Tobermory, de uiterste punt van Bruce Peninsula, gereden, waar we nog een schitterende wandeling naar de kust hebben gemaakt en in 'the Grotto' zijn geklauterd. De volgende dag wilden we een bootocht naar Flowerpot Island maken, maar het regende en er stond teveel wind, dus de boten voeren niet. We hebben die dag rondgereden en gewandeld in het National Park; de regen viel mee, dus toch nog een prima dag. Donderdag moesten we terug naar Toronto, maar hebben 's ochtends eerst alsnog de boottocht gemaakt: schitterend weer en een prachtige boottocht en wandeling op Flowerpot Island. Vervolgens een lange rit terug naar Toronto, waar we om 6 uur, exact op de afgesproken tijd, de huurauto hebben ingeleverd.
Het weekend erna zijn we van vrijdag t/m maandag samen met Emieke & Michael naar Silent Lake Provincial Park geweest, waar we in een mooie cabin verbleven. Erg gezellig en heerlijk gewandeld en gekano'd temidden van bomen in herfstkleuren. We hadden telkens 's ochtends wat regen, maar in de loop van de ochtend klaarde het op en hadden we de verdere dag prima weer. 's Avonds ge-bbq-ed en bij het kampvuur gezeten (helaas was het hout iets te vochtig, dus lastig om het vuur brandende te houden; gelukkig was Michael een prima stoker).
De laatste paar dagen hebben we in de stad doorgebracht. Nog wat dingen bekeken (St.Lawrence Market, Distillery District) en uiteraard moest er worden geshopt. Met zijn allen zijn we dinsdagavond naar een adembenemende voorstelling van Cirque du Soleil geweest.
Gisteren (donderdag) is Annemiek weer naar Nederland vertrokken, mij alleen in Toronto achterlatend (snik, snik). Dat was wel even een moeilijk moment, omdat ik op zo'n moment besef hoeveel ik iedereen in Nederland mis. Maar ik verheug me ook heel erg op Nieuw Zeeland en heb weer zin om op de fiets rond te trekken. Nog een week om voor te bereiden en dan begin ik aan 'deel 2'. Wordt vervolgd in het hoofdstuk 'Nieuw Zeeland' en ik hoop dat er dan net zoveel mensen mee genieten als tijdens mijn rit door Canada.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ingrid:
    13 oktober 2017
    Wauw! Leuk om dit weer allemaal te lezen. Rot voor Annemiek, maar zo te lezen hebben jullie je evengoed goed vermaakt. Op naar deel 2! Ik ben nu al benieuwd. Goeie reis alvast en gewoon weer verder gaan met genieten. Groetjes!
  2. K!L:
    13 oktober 2017
    Ik ben helemaal fan van Cirque du Soleil, welke show hebben jullie gezien,.....?

Leuk om weer eens wat te lezen hier!
  3. K!L:
    13 oktober 2017
    Ahaa dat is een nieuwe show, ik heb er al een stuk of zeven gezien, maar die nog niet,..... maar je een wheely kan je inmiddels toch wel Gerrit😀
  4. Ome Cor en Joke:
    14 oktober 2017
    Een prachtige reportage . We wensen jouw een behouden reis naar en door NZ. waar wij ook vele plaatsen hebben bezocht , maar niet op de fiets natuurlijk. Je zal daar ook veel nederlandse namen vinden want in de fijftiger jaren zijn er duizende Nederlandse mannen en vrouwen naar NZ geemigreerd. Groeten van Joke en Cor
  5. Oom Piet en tante Henny:
    14 oktober 2017
    Dank je wel voor het mooie verslag langs allemaal voor ook ons bekende oorden .Fijn dat Annemiek bij je was. Nu op naar Andere nicht. Wat een voordeel overal familie hebben.
    Verder goede reis en ook groeten voor Emieke, en haar gezin.
    Het is 14 oktober en goed herfst weer hier.
  6. Jelle.:
    15 oktober 2017
    Hee Gerrit. Mooi verhaal! Wij hebben morgen een bijzondere dag. We gaan met de hele familie naar de Rolling Stones. Maar het is wel 15 oktober, dan weet je het wel. Oant in oare keer! Groetnis fan ús allegearre, en in dikke tút!
  7. Petra:
    16 oktober 2017
    Hoi Gerrit! Goed om te lezen dat je zo'n fijne tijd hebt gehad de afgelopen weken. Ron Durge en ik maakten ons al wat zorgen ;-) heel veel plezier in Nieuw Zeeland!
  8. John Kamstra:
    16 oktober 2017
    Moi Gerrit. Ook in Groningen genieten we van jouw verhalen.
  9. José:
    16 oktober 2017
    Wat mooi dat je samen met Annemiek zo mooi hebt gehad!
    Geniet nog even in Toronto bij de familie, doe ze de groeten! En een heel voorspoedige reis naar Nieuw Zeeland gewenst! In het vliegtuig nog maar even de rust pakken, dan kun je er daarna weer tegenaan. Nieuw Zeeland is ook zooo mooi en de mensen zijn er zo easy going, echt een super fijn vakantieland. Dank voor de mooie verhalen! Liefs, José
  10. Henk Balt:
    18 oktober 2017
    Respect Gerrit!
    Leuk om op deze manier je verhalen te lezen en mee te leven.
    Veel plezier in deel 2 !
  11. Antje Attema:
    18 oktober 2017
    Fijn dat jullie zo genoten hebben. Nu maar weer verder met je avonturen. Succes!!
  12. Jorien:
    19 oktober 2017
    Wat een leuke verhalen! En wat maak je veel mee. Leuk dat het zo fantastisch is op je reis en alvast heel veel plezier in Nieuw-Zeeland!