Vertrek uit Montreal richting Toronto

18 september 2017 - Montreal, Canada

Morgen, dinsdag 19 september, vertrek ik uit Montreal. Nog een weekje fietsen naar Toronto en dan zit mijn fietsreis in Canada er alweer op.
Sinds de oversteek van de St.Lawrence vorige week dinsdag ben ik in 5 dagen naar Montreal gereden, waar ik bij Annie en Toulouse een (wederom geweldig) warmshowers host adres had gevonden. De dag van de oversteek had ik amper gefietst, dus was eigenlijk een rustdag, en omdat het mooi weer zou worden was ik van plan de woensdag een flinke afstand af te leggen en had al een camping op zo'n 130km in het vizier. Het was inderdaad prachtig weer, maar ik had de wind pal tegen en die was al snel zo krachtig, dat ik op vol vermogen de 15km/h niet meer haalde. Dat schiet niet echt op en is niet lang vol te houden, dus toen ik om half 3, na 75km, een camping tegen kwam, heb ik er de brui aan gegeven en de rest van de middag lekker rust genomen. Ook nog een prachtige plek met uitzicht op de rievier en een schitterende zonsondergang, dus een prima keuze. De dag erna zou de wind draaien, maar dat deed hij (nog) niet; gelukkig slechts een matig windje, dus dat ging al een stuk beter. Na 120km door het glooiende landschap met veel akkerbouw en prachtig weer wederom een plekje aan de rivier in Montmagny. Bij de winkel in het dorp nog een jong stel uit Vancouver/Belgie opgepikt, dat in dubio was of ze nog verder zouden fietsen of niet; het was al aardig laat en toen ze van mij hoorden over de mooie camping besloten ze mee te fietsen.
Vrijdag was de wind gedraaid en met wederom prachtig weer (ruim 20°) en een lichte rugwind was ik zomaar 140km verder in Leclercville. Ondertussen diverse schilderachtige dorpjes met mooie huizen en prachtige, grote (uiteraard katholieke) kerken gepasseerd. Onderweg nog een portie poutine gescoord (afgelopen 2 weken zo'n beetje om de dag gehad): frites met wrongel en dikke jus; een streekgerecht, dat er niet uit ziet, maar heerlijk is als je flinke trek hebt; een forse caloriebom.
Zaterdag en zondag had ik weer tegenwind (zwak/matig) en werd het nog warmer: medio september 25°, hebben ze hier nog niet eerder meegemaakt. Ik had een mooie fietsroute gevonden om Montreal in te rijden en in de buitenwijken haalde Oliver me in op zijn racefiets en bood aan me een citytour te geven. Alhoewel ik na 130km met tegenwind aardig 'aan het eind van mijn Latijn' was, kon ik zo'n aanbod niet afslaan. Gesteund door zijn enthousiasme kreeg ik een prachtige rondrit over de eilanden in de rivier (incl. een rondje over het F1-circuit van Jacques Villeneuve), langs de haven en door de Vieux Ville. Onderweg leuke gesprekken over fietservaringen en wat zo'n solo fietstocht met je doet. Hij was van Montreal via New York naar Boston en terug via Toronto gefietst en zijn grootste openbaring was, dat hij met zo weinig spullen zo lang kon leven. De mijne is tot nu toe, dat ik het, als het even tegen zit, niet als tegenslag ervaar; op het moment wellicht even vervelend, maar er komt altijd vanzelf weer een oplossing / iets beters; plannen heeft dan ook niet zoveel zin, want het loopt toch altijd anders; 'go with the flow' en laat het maar gebeuren.
Vandaag heb ik de hele dag lopend Montreal verkend: de oude stad, de haven, de winkel- en businesstraten en uiteraard de Mont Royal, waar je vanaf het plein voor de Belvedère een schitterend uitzicht hebt over de stad. Vandaag helaas geen goed zicht vanwege de warmte (28° maar liefst) met hoge luchtvochtigheid. Nu zit ik met zere voeten op de bank en neem morgenochtend alweer afscheid van Annie en Toulouse.
Het mooie weer lijkt de komende dagen aan te houden.... :-)

1. Annemiek:
    19 september 2017
    Super leuk pap! Dit is weer een heel ander landschap. Nog een weekje en dan zie ik je in Toronto!!
  2. Antje Attema:
    19 september 2017
    Mooi verslag en geniet volgende week maar van de tijd met Annemiek.
  3. Rinus hielkema:
    19 september 2017
    Wat een reis met veel tegen en zo nu dan iemand tegenkomen die je wat aanbiedik wens volgende week met annemiek veel plezier en voor jou een goede reis verder
  4. Jelle.:
    21 september 2017
    Mooie verhalen en belevenissen. Blij dat het altijd weer goed afloopt. Zoals ik al zei bij jouw vertrek "je bent wel los vertrouwd"