De eerste etappe

21 juli 2017 - Mission, Canada

De kop is eraf en dat lucht erg op. Het hele gebeuren gaf me meer stress dan ik had verwacht.
Gisteren de fietskoffer op transport naar Toronto gedaan (een uur op de taxi gewacht), bearspray gekocht, lopend terug langs het water en daarna rondgefietst in de stad op alweer een schitterende dag. Tussendoor en 's avonds op de eerste fietsdag georiënteerd: wat is haalbaar, waar ga ik langs, waar zijn campings, waar zijn winkels, waar zijn bosbranden? Uiteindelijk besloten toch maar de highway de stad uit te nemen, anders wordt het 'bij Dokkum om'' en schiet het niet op.
Vanochtend vertrokken vanuit het hostel in Vancouver. Dat werd rond een uur of 11, want ik moest nog wat eten kopen en het 'opzadelen' vanuit het hostel nam nogal wat tijd (zaken herschikken in de tassen, banden nog wat oppompen, brandstofflessen vullen e.d.). Vie de drukke hoofdweg East Hastings Street en highway 7 de stad uit. Dat wil zeggen op een razend drukke route op de sidelane (stenen, rommel) fietsen met soms 4 rijstroken auto's naast je en bij op- en afritten gewoon uitkijken en rijbanen oversteken. En dat mag dus gewoon; er staan zelfs waarschuwingsborden voor fietsers. Bij ons ondenkbaar, dat je het klaverblad bij Heerenveen rondfietst via de vluchtstrook.
Onderweg nog wat verse zaken voor het avondeten gehaald (langs de hele weg alleen maar bebouwing: huizen, bedrijven en winkels; 50 km lang). Pas het laatste stuk werd het iets meer natuur. De weg was behoorlijk glooiend, soms behoorlijk steil, dus ik moest af en toe al flink aan de bak.
Toen ik bij de afslag naar de beoogde camping kwam stond op een bord aan de weg 'sorry, campsite fully booked'. Ik schrok me te pletter, want in de buurt was verder niets. Toch maar doorgefietst, omdat ik wellicht een plek zou kunnen delen, maar toen bleek er nog één plaats vrij voor 1 nacht. Morgen toch maar even vooraf bellen of zo.
Het diner bestond uit nassi met kip en ik had zelfs een toetje: koekje met gesmolten chocola en een marshmellow bereidt door buurman Eric; een typisch Canadees dessert, genaamd 'smoor' of iets dergelijks (moet ik nog opzoeken). Later heeft hij me nog geholpen met 'bearbagging' en mijn eten hangt nu hoog in de boom. Mijn tandpasta ook, bedacht ik zojuist, dus maar een keertje poetsen zonder pasta.
Morgen richting Hope en daar moet ik vragen wat een geschikt vervolg is, want er zijn overal bosbranden (al 30.000 mensen geëvacueerd). Die spanning kan er ook nog wel bij.

1. Ingrid:
    21 juli 2017
    Spannend allemaal zeg! Succes verder. We houden je in de gaten ;-)
  2. Pappa en José:
    21 juli 2017
    Hoi Gerrit, een tip voor de campings. Ze hebben vrijwel allemaal "overflow" plaatsen. Deze zijn niet te reserveren maar bieden juist plaats voor last minute reizigers. Hier kun je dan ook naar vragen als je van te voren belt. Omdat het nu hoogseizoen is, is dit een goed alternatief. Meestal is dit een plekje op het grasveld of parkeerplaats van de camping waarbij je gebruik kunt maken van alle faciliteiten. Succes!
  3. Leo:
    21 juli 2017
    Even wennen dus maar het begint al goed. Ik ben benieuwd hoe het er allemaal uitziet. Heb je het rolletje al volgeschoten?
  4. Antje Attema:
    21 juli 2017
    Het moet zeker allemaal wennen. Maar goed voorbereiden dan. Goede reis verder.
  5. Erik Camphuizen:
    21 juli 2017
    bere-interessant allemaal Gerrit. Weer eens wat anders dan een ree in het weiland.
    Veel succes en plezier!
  6. Oom Piet en tante Henny:
    21 juli 2017
    Up to Hope ! Mooie reis, aardig stuk voor één dag. Daar veel uit hout gesneden beelden.
    Geniet er van. Nu betere fietspaden?
  7. Cor:
    22 juli 2017
    De kop is er af, mooi verhaal Gerrit. Nog 4426 Km van Hope naar Toronto met 12.000 hoogtemeters, ga er maar aan staan. Veel fietsplezier.
  8. Petra:
    24 juli 2017
    Jaaaa smore's!!!! Heerlijk zijn die, met de Hershey bar en een gramcracker :-) ik hoop dat je snel wat meer kunt relaxen en wat minder stress hebt...
  9. Shilpa:
    24 juli 2017
    Leuk Gerrit, om je reis zo te volgen! Succes en geniet ervan!
  10. Annemiek:
    24 juli 2017
    Hoi allemaal, misschien hebben jullie ze al wel gevonden maar papa heeft een aantal foto's geplaatst in de categorie Canada! Als je helemaal boven aan (boven de titel) op try out klikt kun je naar Canada gaan en daar staat onder het kopje foto's een album :D
  11. Antje Attema:
    24 juli 2017
    Ja Annemiek. Heb ze gevonden. Het blijft toch een spannend avontuur.
  12. Bote:
    1 augustus 2017
    Ben een onbekende voor je. Ik hoorde van Sylvia en Otto van de reis op de fiets en n ben benieuwd naar je verhalen.
    Veel succes.
  13. Bote:
    1 augustus 2017
    Mijn naam was onjuist vandaar deze correctie.