Plannen weer bijstellen

2 augustus 2017 - Dry Gulch Provincial Park, Canada

Ik had het zaterdag met het 'hotel-gebeuren' en het drukke Nelson wel weer gehad en verlangde naar mijn tentje ergens op een campground in de natuur. Nadat ik zondag uit Nelson was vertrokken volgde een ongelooflijk mooie rit langs de oevers van Kootenay Lake en een oversteek met de ferry van Balfour naar Kootenay Bay. Wat kan een waterman zoals ik zich nog meer wensen? Voortdurend schitterend uitzicht op het meer, dus de hele dag genieten. Het leek daar Beverley Hills wel: een aaneenschakeling van grote villa's en privé strandjes. Ik moest een uurtje wachten op de ferry, want ik was 1 minuut te laat; helemaL geen straf ;-)
Na een relatief korte etappe (70km) een plekje gevonden op campground Lockhart Beach, die al behoorlijk vol was. Eerst lekker gezwommen in het meer. Terug bij de tent bleken 2 Canadese fietsers op zoek naar een plek, dus aangeboden om te delen; was gezellig, maar helaas ging de 'praatgrage' de volgende dag terug naar Nelson, terwijl zijn broer, de introverte einzelganger, 'trans Canada' richting zijn woonplaats Quebec ging.
Maandag weer de 'volle 100' naar Yahk: het eerste stuk, nog steeds langs het meer, was wederom prachtig, maar vanaf Creston een drukke, stoffige, hete highway, dus nog even afzien. Op de campground in Yahk was het het bijna uitgestorven, maar ik kon wel weer even lekker baden in Moyie Creek.
Dinsdag 1 augustus naar Wasa Lake. Het gedeelte tot Cranbrook was mooi, maar Cranbrook is een druk knooppunt met veel verkeer. Wel een outdoorshop, waar ik voor welgeteld $9 een flesje zeep heb gekocht, omdat ik mijn handzame flesje afwasmiddel in een handig zakje aan de waterpomp bij Lockhart Beach had laten hangen. Na Cranbrook was het weer afzien en het uitzicht werd steeds minder door de rook van de bosbranden, die zich in het dal ophoopt. De campground bij Wasa Lake was nokkie-vol, maar gelukkig wilde een Engels stel, dat onderweg was naar de eclipse op 21 augustus in Casper USA, wel delen. Meteen weer wat gezelschap en nog een koud biertje op de koop toe.
Vandaag (woensdag 2 augustus) langs een vaak kaarsrechte highway, door een dal vol rook, ddus de majestueuze bergen om me heen kon ik nauwelijks zien, naar Radium Hot Springs en neergestreken op campground Dry Gulch, waar het bijna leeg is; wat een contrast! Ik had vandaag geluk, dat ik door mocht, want aan beide zijden van de weg stond de boel in brand. Hele berghellingen zijn platgebrand; wen aangrijpend en desolaat gezicht, vooral als je dan een paar koeien op een kluitje bij elkaar ziet bij het enige stukje groen.
Ik was van plan morgen via Kotenay Crossing naar Banff NP te gaan, maar dan kan helaas niet, omdat highway 93 is afgesloten en alle campgrounds gesloten. Dus dan maar via Golden (kleine omweg),maar daar zal het wel extra druk zijn en ik mis enkele mooie stukjes natuur (Redwall Fault, Hector Gorge, Paint Pots, Marble Canyon); maar daar komt vast wel iets anders moois voor in de plaats en het is meteen een goede reden om hier nog eens terug te komen. Gisteravond hoorde ik van het Engelse paar, dat het bij Lake Louise en in Banff idioot druk is en dat er gesmeekt en bijna gevochten wordt om een plekje, dus ik ben benieuwd wat me de komende dagen te wachten staat.....

1. Petra:
    3 augustus 2017
    Wauw die foto's van Kootenay Lake zien er goed uit!! Veel succes de aankomende dagen en doe voorzichtig.
  2. Renny:
    3 augustus 2017
    Wat een verhaal weer Gerrit. Heftig die bosbranden. Je maakt echt van alles mee. Voorspoedige reis de komende dagen. Gr. Renny
  3. Antje Attema:
    3 augustus 2017
    Wat een lang verhaal en wat een belevenis. Doe maar rustig aan en geniet van alle mooie dingen
  4. Ingrid:
    3 augustus 2017
    Echt leuk om je zo te volgen, Gerrit. Je maakt een hoop mee. Ontzettend veel respect voor de afstanden die je iedere keer weer aflegt met volle bepakking. Ik kijk dan ook steeds uit naar het volgende mailtje. Je hebt zo bijna het idee dat je een beetje meereist. Succes verder en veel plezier!
  5. Bart en Rixte:
    Hoi gerrit ,
    Zo te lezen gaat het je goed af.
    Mooi om je te volgen door een prachtig gebied.
    Super dat je zoveel km op een dag fietst .
    Wij blijven je volgen en reizen in gedachte met je mee.
    Onze kleine reis voltrekt zich door Italie.
    De Stelvio lukte niet met de camper, dus ook daar niet fietsen .
    Tot nader bericht , gr bart en rixte
  6. Rian:
    5 augustus 2017
    Dubbel oei! Eerste: als ik je prachtige verhalen lees en je foto's zie, heb jede tijd van je leven. Geweldig allemaal. Tweede: zo jammer, die vernietigende branden. Pas goed op jezelf. Neem je welverdiende en broodnodige dagelijkse bad niet op en plek waar blushelicopters water laden ;-)
  7. Cor:
    6 augustus 2017
    Prachtig om dit te lezen Gerrit!
    Keep on going.