Fietsen op het zuider eiland

30 november 2017 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Inmiddels fiets ik alweer 2 dagen langs de westkust van het zuider eiland. In de afgelopen 10 dagen heb ik weer veel gezien en meegemaakt, maar ook thuis is het nodige aan de hand, helaas. Pa heeft vorige week een hartinfarct gehad en ligt sindsdien in het MCL. De verstopping is verholpen, maar vooralsnog kunnen de artsen niet veel doen, omdat zijn conditie te zwak is en hij er longontsteking en koorts bij heeft gekregen. Hij is nauwelijks wakker / bij bewustzijn en het is nog steeds afwachten of en hoe hij hier doorheen komt. Aan de andere kant van de wereld geeft dat een erg machteloos gevoel, maar als ik rhuis was geweest had ik ook niet veel meer kunnen doen dan Imca en José aflossen bij het waken. Hij is in goede handen en ik kan weinig anders dan hopen dat hij weer opknapt. De komende week ga ik echter wel richting Christchurch in plaats ven verder langs de afgelegen westkust, zodat ik gemakkelijker terug kan keren, mocht ik dat willen.
Ik heb 2 dagen in Wellington doorgebacht: een mooie, compacte stad met een gezellig havengebied, mooie uitzichten vanaf de heuvels (o.a. Mount Victoria), prachtige botanische tuin en een magnifiek museum (Te Papa). Op woensdag 22 november om 6 uur opgestaan in het hostel en op de fiets naar de ferry, waar ik om 8 uur moest inchecken. Een prachtige vaart, vooral het laatste stuk door de Marlborough Sounds (fjorden) naar Picton; bovendien stralend weer! Vanaf Picton via de Queen Charlotte Drive en overnacht aan de rivier bij Pelorus Bridge. De volgende dag naar Nelson en vandaar via de Tasman Great Taste Trail naar Mapua, een schitterende trail door wetlands, bos, langs het strand en tot slot een ferry vanaf het strand naar Mapua. De dag erna verder via de trail naar Kaiteriteri en door naar Marahau, aan de rand van het Abel Tasman NP. Daar ben ik 2 nachten gebleven en heb een dag een kajaktocht langs de prachtige kust gemaakt (met een speedboot naar het noorden bij Tonga Island en metvde kajak terug, inclusief een stukje hiken naar de Cleopatra Pool in het park). Vervolgens via Tapawera en Murchison (langste swingbridge bij Bullers Gorge) in 3 etappes naar Westport aan de westkust. Gisteren langs de kust naar Punakaiki (zware rit met stevige tegenwind), waar ik (2x, 's avonds en 's ochtends bij hoog water) de Pancake Rocks en blowholes heb bewonderd. Vandaag een korte rit naar Greymouth, vanwaar ik de komende 2 dagen de Westcoast Wilderness Trail naar Hokatika ga fietsen. Dan een stukje terug om via Arthurs Pass over te steken naar Christchurch aan de oostkust. Het fietsen gaat hier een stuk beter dan op het noorder eiland; veel minder verkeer en ik heb drukke gedeelten redelijk kunnen vermijden. Maar ook hier regelmatig gevaarlijke situaties, vooral met trucks. Het voelt nu nog goed, maar ik weet niet of ik nog 2 maanden lang dergelijke risico's wil nemen. Voorlopig blijf ik nog even doortrappen, want het is hier fantastisch mooi, vooral op de fiets met het mooie weer van de afgelopen week.

1. Piet:
    30 november 2017
    Hoi Gerrit, leuk om weer je verhaal te lezen. Ik hoop dat het snel beter gaat met je vader.
  2. Johan:
    30 november 2017
    Thanks for your stories,I hope your dad is ok sterkte
  3. Gerland:
    30 november 2017
    Sterkte met je vader Gerrit! Raar idee om aan de andere kant van de wereld te zijn terwijl je vader in het ziekenhuis ligt. Maar je hebt gelijk, hier zou je weinig kunnen doen. Verder weer een mooi verhaal!
  4. Ome Cor en Joke:
    30 november 2017
    HalloGerrit ,Weer het interessante reis verhaal gelezen .Helaas de gebeurtenissen hier met jouw vader is niet zo makkelijk voor jouw . wij krijgen de laatste berichten door van Jose of Joost. Een veilige fietstocht langs de westcoast gewenst met niet te veel regen,want het is daar meestal een natte boel.Groet van Ome Cor & Joke
  5. Oom Piet en tante Henny:
    Ha Gerrit,
    Even contact gehad met Chris, dat pa Gerrit stabiel was. Het kan per moment veranderen natuurlijk.
    We hopen op "opknappen". Dank voor je mooie verhalen. We genieten en halen herinneringen op aan onze maanden in NZ.
    Gister naar Sneek geweest, daar is John de Vries van Selma gecremeerd.
    Groeten en hou je goed..
  6. Rinus hielkema:
    30 november 2017
    Wat erg van je vader en hoop voor je dat hij snel opknapt .
    Je hebt weer een mooi verhaal geschreven en wens je een goede reis verder groetjes rinus
  7. Antje Attema:
    30 november 2017
    Och wat jammer dat je vader zo ziek ik. Dan ben je inderdaad wel erg ver weg. Laten we hopen dat hij er weer bovenop komt. Sterkte hiermee.
    Verder maar weer een goede reis
  8. Coby visser:
    30 november 2017
    Bedankt voor je mooie verhalen en foto’s. Geniet er elke keer weer van. Verder veel sterkte en alles wat je nodig hebt.
  9. Frans:
    30 november 2017
    Hopelijk komt het allemaal goed.