Valse start in Nieuw Zeeland

26 oktober 2017 - Wellsford, Nieuw-Zeeland

Ik ben inmiddels alweer 5 dagen in Nieuw Zeeland, dus hoogste tijd om weer eens wat belevenissen te delen. Deze keer helaas geen hoera-verhaal, aangezien het allemaal wat minder goed verliep dan ik had verwacht.
De reis naar NZ verliep op zich prima. Emieke heeft me in Toronto naar het vliegveld gebracht en geholpen om mijn fietskoffer en de beide big-bags ingecheckt te krijgen. Tussenstop in Vancouver met slechts een uur transfertijd, dus ik was blij (toen nog wel) dat ik deze keer niet zelf mijn bagage hoefde over te brengen. Na een totale reis van 20 uur geland in Auckland, waar na lang wachten en navragen bleek, dat mijn fiets in Vancouver was achtergebleven. Reactie: 'sorry, we zorgen dat de fiets zo snel mogelijk komt'. Daar had ik niets aan, want ik zou mijn fiets op de luchthaven monteren, tassen opladen en de koffer op transport naar Ingrid in Christchurch doen; alles had ik voorbereid en geregeld, maar dit hele an viel in duigen. Met de tassen via bio-security waar mijn bagage op de kop moest om schoenen en tent te inspecteren; de schoenen werden nog een keer gewassen.
Tevergeefs iets geprobeerd te regelen met AirNz-cargo (bagage opslaan en later terugkomen om de boel te monternen). Uiteindelijk in een taxi met de beide big-bags naar de warmshowers-host Simon in Auckland, waar ik 2 nachten zou blijven om een dag in de stad rond te kijken en vervolgens op de fiets noordwaards te gaan. De fiets werd de volgende dag gebracht, maar de koffer en de fiets waren beschadigd. Dus schade claimen, fiets laten repareren, alternatief transport voor de koffer regelen. Een hoop stress, een knoeperd van een jetlag en de eerste dagen in Nieuw Zeeland naar de knoppen, dus ik voelde me knap beroerd. Dinsdag (3e dag) zag ik eindelijk kans om wat van Auckland te zien, onderweg van alles regelend t/m een cash-deposit bij een bank om de koffer op transport te krijgen. Gelukkig kon ik een 3e nacht bij Simon blijven, die me echter ook allerlei tips en informatie over fietsen in NZ gaf, die niet helemaal aansloten (understatement) bij mijn plannen / ideeën. Ik begon er tegenop te zien, maar besloot toch op woensdag te vertrekken. De eerste rit zou naar Wayby gaan, waar ik zou overnachten bij Johan en Deborah, die daar een b&b runnen (Johan is de vader van Dominique, een vriendin van Josien). Ik ben met de ferry de stad uut gegaan, omdat het nagenoeg onmogelijk is om op de fiets in die richting Auckland uit te komen. Het eerste stuk over de hoofdwegen langs o.a Orewa was goed te fietsen langs de schitterende kust. Maar na Waiwera had ik geen andere keus dan highway1 en dat was (zoals Simon al had voorspeld) 'no fun': erg druk en op sommige plekken smal, bochtig en zonder shoulder. Dus na een stop in Warkworth geprobeerd een alternatieve route te nemen, volgens de kaart een gravelweg. Deze bleek echter al snel in een karrenspoor te verandern met erg steile stukken (de fiets duwen) en stekelige struiken over het pad, tot ik na meer dan een half uur ploetern ineens voor een modderpoel stond en het pad in feite ophield. Dus terug, waarbij ik ook nog een keer ben gevallen (gelukkig niets kapot), en weer verder langs hwy1. Tegen 5 uur was ik in Wayby, waar ik allerhartelijkst ben ontvangen door Johan & Deb; schitterende plek, lekker gedoucht, heerlijk gegeten en erg gezellig. Gelukkig vonden ze het prima, dat ik 2 nachten bij hen verbleef, want ik had echt even tijd nodig om het vervolg van mijn rit voor te bereiden op basis van de ervaringen tot nu toe.
Vandaag, donderdag, ben ik de hele dag bezig geweest met het uitzoeken van een redelijke route en overnachtingsmogelijkheden. Ik heb nu een redelijk plan voor de komende week, maar het kan nog wel eens lastig worden een overnachtingsplek te vinden in combinatie met een geschikte route / weg en te fietsen dagafstand. Maar ik ga ervoor en er komt vast wel weer een oplossing. Op dit moment ben ik erg blij, dat ik bij Johan & Deb terecht kon; wat een super gastvrijheid!

1. Ragas:
    26 oktober 2017
    Wat een tegenslag. Hoop voor je dat je vanaf nu heerlijk kunt genieten van de komende fietstochten.
  2. Piet:
    26 oktober 2017
    Hoi Gerrit, je maakt heel wat mee daar. Knap dat je je niet uit het veld laat slaan ondanks alle tegenslagen. Heel veel plezier met het vervolg van je reis in Nieuw Zeeland.
  3. Antje Attema:
    26 oktober 2017
    Wat een tegenvallers. Maar hou de moed er maar in.
  4. Petra:
    26 oktober 2017
    Pfff dat klinkt inderdaad niet heel rooskleurig allemaal...wél hele mooie foto's! Ik hoop dat de rest van je travelplannen in NZ veel en veel beter zullen uitpakken. Succes!!
  5. Albert van der Gaast:
    26 oktober 2017
    Tsja, foar de wyn is elts in hurdfietser. In Canada ging het nog zo voorspoedig. Hoop voor je dat je in NZ ook snel weer in dat ritme komt.
  6. Frans:
    26 oktober 2017
    Zet hem op Gerrit! Prachtig land. Nog heel veel te zien.
  7. Oom Piet en tante Henny:
    27 oktober 2017
    Nou ja wat zullen we zeggen ? Je bent een deursetter dat blijkt wel. O, ja N Zeelanders zijn bang voor besmetting door mensen uit andere landen. Wij maakten dat ook mee zelfs in het vliegtuig werd voor we uit mochten stappen gespoten met een of ander spul.
    Zet 'm op jonge !!
  8. Jan Inberg:
    27 oktober 2017
    wel Gerrit, een vervelend begin, gelukkig geen krokodillen in die modderpoel!

Have fun in Nieuw Zeeland, ik ga je blogs weer lezen.
  9. Rinus:
    27 oktober 2017
    wat een tegenslag maar als ik het goed gelezen heb heb jij weer een goede plannen om verder te trekken
  10. Ingrid:
    27 oktober 2017
    We breed them tough in NZ 😀 you’ll catch up soon! Looking forward to you getting to the beautiful south. Less traffic here. Travel safely. Ingrid xx
  11. Nico veenstra:
    31 oktober 2017
    Hallo Gerrit, blijf denken, 'Hoogeveen heeft het' en lekker doorfietsen en...genieten!
  12. Johannes van der Werf:
    31 oktober 2017
    Hey Gerrit, ouwe bikkel, prachtig om je verhalen te lezen. Ups en downs, maar dat kon je verwachten, zolang de ups het maar winnen! Hoop dat je de komende weken super gaat genieten in NZ !!! (en geen lekke banden) Ze zullen je eind nov. wel missen in Oudemirdum.
  13. Anne Kuzema:
    20 december 2017
    Hoi Gerrit,
    Paar jaar geleden heb ik ook in Nieuw-Zeeland gefietst. Ik kocht daar toen Pedallers Paradise. Daar staat veel nuttige informatie in over routes en services. Er zijn 2 delen voor Noorder- en Zuidereiland. Ook ik had behoorlijk pech toen ik startte maar het kwam allemaal prima voor elkaar. Veel succes.