Overgestapt in de auto

4 november 2017 - Whenuakite, Nieuw-Zeeland

Vorige week vrijdag, 27 oktober, ben ik op de fiets vertrokken uit Wayby voor de 2e etappe naar Whanganui. In Wayby had ik pijn binnen in mijn linker onderbeen (mogelijk door de val?), vooral 's nachts en in de loop van de ochtend nam het af. Tijdens het fietsen had ik er echter weinig last van. De rit naar Whanganui was mooi, over een secundaire weg langs de kust, maar zelfs daar veel verkeer en roekeloos rijgedrag. De laatste 30km weer langs highway1 en dat was weer geen pretje. Na weer een nacht wakker van de pijn in mijn been en doemgedachten over het fietsen hier heb ik de volgende dag besloten een auto te huren. In Whangarei heb ik nog een mooie wandeling gemaakt naar de watervallen en door het prachtige bos met enorme diversiteit aan bomen, o.a. de beroemde kauri.
Zondag ben ik naar Paihia gereden via een afgelegen route langs de kust en heb daar gewandeld naar de Haruru Falls, door het mangrovebos en naar de Waitangi Treaty Grounds, waar het verdrag met de Maori's is gesloten.
Maandag naar Ahipara, een klein dorpje aan 90mile beach aan de voet van Aupori Peninsula helemaal in het noorden. Daar heb ik 's middags in de omgeving gefietst, o.a. een stuk op 90mile beach, maar niet te lang want dat was niet zo bi voor mijn fiets met harde wind en stuivend zand. In Agipara kwamen diverse hikers voorbij, die de Aotearoa trail lopen van Cape Reinga in het noorden helemaal naar Bluff in het zuiden; ze hebben er dan 4 dagen lopen op het strand op zitten en dat is afzien!
Dinsdag ben ik met de bus naar Cape Reinga gegaan: een mooie rit en schitterend uitzicht op de kaap waar de stromingen van de Tasman zee en de Pacific botsen.
Woensdag weer verder in zuidelijke richting naar Dargaville en onderweg gewandeld in Waipoua Forrest, waar gigantische kauri's staan, o.a. de beroemde Tane Mahuta, met een stamomtrek van 14m en mogelijk 2000 jaar oud. Zeer indrukwekkend.
Eergisteren een lange rit naar Coromandel Peninsula, waar ik gisteren een fietstochtje heb gemaakt langs o.a Hot Water Beach (even graven om een warmwaterbron te vinden en dan een warm bad) en gewandeld naar Cathedral Cove. Schitterende kusten hier.
Vandaag ga ik weer verder en laat de bestemming van het weer afhangen, want dat is wat wisselvallig momenteel. Als het een beetje mee zit wil ik een deel van de Hauraki Rail trail fietsen; ik twijfel nog, want afgelopen nacht weer veel wakker door pijn in mijn been.
Het rondreizen in de auto is totaal anders dan op de fiets en best wel eenzaam zo in mijn uppie. Inmiddels begint het wat te wennen, gelukkig. In Wellington lever ikcde auto weer in en probeer het op het zuider eiland weer op de fiets; daar zou het qua verkeer namelijk wat rustiger zijn.

1. Bart en Rixte:
    3 november 2017
    Hoi gerrit ,

Hopelijk gauw herstel van je been ,
    Succes en mogelijk meer fietsplezier op de volgende routes .

Gr Bart
  2. Oom Piet en tante Henny:
    4 november 2017
    Tjonge, jonge, wat een reis. Nu gaan we een beetje ongerust worden over je !Maar misschien een kleine troost dat het Z. eiland een verademing zal zijn.
    Sterkte en wijsheid gewenst.
  3. Piet:
    4 november 2017
    Gerrit, sterkte met je blessure, hopelijk knapt het snel op. Wel prachtige foto's, wat een schitterende kusten. Groet Piet en Renny
  4. Frans:
    4 november 2017
    Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. Je gaat nog veel mooie dingen zien en beleven. Topper!
  5. Gert+Henk Bakker:
    4 november 2017
    Eindelijk verstandig geworden: Dag fiets, hallo auto! ;-)
    Nieuw Zeeland is ook vanuit de auto prachtig mooi! Geniet ervan.
  6. Ome Cor en Joke:
    10 november 2017
    Wij hebben getracht om jou te bereiken maar je was ergens waar er geen connection was .Nu ben je waarschijnlijk weer bereikbaar, We lazen jouw verhaal met plezier want de plaatsen die je noemde kwamen ons bekend voor want wij waren daar ook en hebben b.v.ook die bus naa het zuidelijkste punt genomen. Ook dat kauri museum met die trap gemaakt in dedikke stam van een oeroude kauri boom. Wij wensen jou verder een goede veilige reis naar het zuiden. Oom cr en Joke
  7. Tseard de jong:
    10 november 2017
    Gerrit,
    Kan ik je van advies dienen met je been?
    Groetnis, Tseard
  8. José:
    12 november 2017
    Hey Gerrit, respect voor al die namen die je zo goed in je verslagen zet. Veel spieken denk ik zo! Sterkte met je been, wat jammer! Kan het ook van die lange vlucht komen? Maar zoals in andere reacties, NZ is vanuit de auto ook prachtig en op campings is het al gauw gezellig in de gemeenschappelijke keuken en bij de picknicktafels. Hou je taai! Petje af voor je doorzettingsvermogen! ( Maar dat wisten we natuurlijk al 😘)